Wat kun je zelf doen?

Welk onderhoud kun je zelf doen aan je fiets of e-bike?

Zoals aangegeven in het nieuwsbericht “Het belang van onderhoud” is het steeds belangrijker om de moderne fiets of e-bike door een specialist te laten onderhouden. Fabrikanten geven als richtlijn een interval van 2000km, minimaal 1x per jaar. Mede afhankelijk van de gebruiksintensiteit en de omstandigheden is het advies om tussentijds regelmatig je fiets te controleren en er goed voor te zorgen. Als je een beetje handig bent, kun je heel veel zelf doen. We zetten een aantal tips op een rijtje.

Schoon maken

Het klinkt cliché maar het schoonhouden van je fiets mag je niet onderschatten. Zand en vuil zorgen dat de draaiende delen minder soepel lopen en daardoor kan er extra slijtage optreden. In de winter is het belangrijk om pekel te verwijderen. Tijdens het fietsen komt er ijzerslijpsel van het wegdek op de fiets. In combinatie met regen en vooral pekel gaat dit ijzerstof roesten. Deze roestplekjes kunnen uiteindelijk van buitenaf de lak en metalen onderdelen aantasten. Dat wil je natuurlijk niet. Bovendien ziet je fiets er daarna weer als nieuw uit. Dat fiets net iets lekkerder. Borstel je fiets met een zachte borstel om zand en modder te verwijderen. Reinig je fiets daarna met een zacht sopje en spoel af met een zachte straal water. Wij hebben speciale fietsreiniger die zacht is voor de fiets en waarmee vuil makkelijk los laat. Gebruik geen agressieve reinigingsmiddelen of hoge drukreiniger. Die halen o.a. de beschermende vetten van de draaiende delen.

Smeren

Na reinigen komt smeren. Er zijn allerlei smeermiddelen te krijgen voor de fiets of e-bike, voor de ketting of riem, assen en draaiende delen. Let op dat je het juiste middel gebruikt voor de toepassing en ben zuinig met het middel. Er zit namelijk veel verschil in de eigenschappen van de diverse smeermiddelen qua, viscositeit, oxidatieweerstand, thermische - en hygroscopische eigenschappen. Gebruik je het verkeerde product dan kan dit het onderdeel beschadigen i.p.v. beschermen. Dus informeer naar het juiste product.

Bandenspanning controleren

Een te lage bandenspanning is oorzaak nummer 1 van accuproblemen bij een e-bike en overmatige bandenslijtage in het algemeen. Door de motorische ondersteuning heeft menig fietser niet door dat de bandenspanning te laag is. De motor compenseert dit immers. Met slappe banden moet de motor harder werken, gebruikt daardoor meer stroom en is je accu eerder leeg. Zie je dat het bandenprofiel schuin is afgesleten, dan wijst dit vaak op een te lage bandenspanning. Omdat het wegdek licht bol loopt, vervormt een slappe band naar de ronding van de weg en daardoor slijt hij aan één kant harder. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning. Vooral bij temperatuurschommelingen. Op de zijkant van de band staat meestal de bandenspanning vermeld in Bar/Psi.

Veiligheid waarborgen

Bepaalde mankementen sluipen er langzaam in en heb je niet meteen door. Controleer daarom regelmatig je verlichting i.v.m. zichtbaarheid, de bel, de werking van de remmen, voel of er spaken los zitten en controleer het bandenprofiel vooral bij nat weer. Het zijn geen grote technische handelingen maar door een visuele controle en de werking bewust te testen constateer je al snel of er iets aan de hand is. Het gaat immers om je eigen veiligheid en die van je mede weggebruikers.

Ben allert

Let op geluidjes die er niet horen te zijn. Ook dezen sluipen er vaak langzaam in. Een klapperende ketting, piepende remmen of een krakende versnelling. Allemaal signalen dat er iets mis is. Fiets je ermee door dan kan dit tot extra slijtage leiden en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Vergeet de accu niet

Bij een e-bike heeft de accu ook wat extra aandacht nodig om schade aan de cellen te voorkomen en optimaal gebruik te kunnen maken van de accu. Vooral in de winter bij kou en vorst maar ook in de zomer bij extreem hoge temperaturen. Volg de voorschriften in de handleiding van de fabrikant. Voor meer informatie zie het nieuwsitem over accutips.

Mocht je mankementen aan je fiets of e-bike constateren die je zelf niet kunt oplossen, wacht dan niet te lang en maak een afspraak bij onze Green2Go Fietstechnicus. Zij kijkt graag met je mee voordat de schade erger wordt.