:: Elektrische auto's

Algemeen

Wat is elektrisch rijden eigenlijk?
Elektrisch rijden doe je met een "batterij" in de auto. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor en een accupakket i.p.v. een verbrandingsmotor met brandstof. Elke elektrische auto heeft een versnellingsbak met één versnelling, zoals een traploze automaat. Dus schakelen is verleden tijd. Waar de consument normaliter een brandstofmeter ziet die aangeeft hoeveel brandstof er nog in de tank zit, is er nu plaats voor een elektriciteitsmeter. Deze geeft aan hoever je nog kan rijden en hoeveel de auto verbruikt.

Verschil tussen hybride en volledig elektrisch

Het verschil tussen een hybride en een volledig elektrische auto is de wijze waarop de auto wordt aangedreven. Bij een volledig elektrische auto wordt er gebruik gemaakt van een accupakket en een elektromotor. Hierbij is de CO2-uitstoot altijd 0.
Bij een hybride is er sprake van een combinatie van een reguliere verbrandingsmotor en een elektromotor met een accu. Via een generator die wordt aangedreven door de verbrandingsmotor wordt de accu opgeladen. Dit gebeurt onder het rijden. Bij een hybride voertuig is dus wel altijd sprake van CO2-uitstoot omdat er een verbrandingsmotor aanwezig is.
Er zijn verschillende typen hybrides. Bij een volledig hybride auto kan er zowel op de accu als op de verbrandingsmotor worden gereden. Houdt er wel rekening mee dat een hybride puur elektrisch slechts een zeer beperkte actieradius heeft. Bij semi-hybride auto's kan er alleen op de verbrandingsmotor worden gereden. De elektromotor zorgt in dit geval voor diverse hulpsystemen, zoals een start-stop-systeem. De bestuurder bespaart hiermee zo'n vijftien procent in het stadsverkeer en tien procent in het algemeen aan brandstof. De ontwikkelingen op het gebied van de hybride-techniek gaan hard. En veel merken komen op de markt met verschillende varianten op de combinatie van elektrisch en brandstof aangedreven voertuigen. Bijvoorbeeld de range-extender. In basis een elektrische auto met een kleine brandstofmotor die de accu laad en hiermee de actieradius van de auto vergroot.

Wat zijn de voordelen van een elektrische auto?

Een elektrische auto heeft diverse voordelen. Door het enorme aantal auto's in de wereld - meer dan één miljard in de komende jaren - zal de voorraad fossiele brandstoffen een keer opraken. Tevens zorgen deze auto's zorgen voor een enorme voorraad CO2 in de atmosfeer. Elektrische auto's hebben als voordeel dat deze (buiten het productieproces om) geen fijnstofuitstoot hebben en dus schoon zijn voor het milieu. Naast geen uitstoot zijn vrijwel alle elektrische auto's stil en dragen hiermee dus bij aan het beperken van geluidshinder.

Een ander voordeel is dat elektrische auto's qua onderhoud een stuk goedkoper zijn. Er zijn bijna geen smerende onderdelen. De techniek is minder complex dan die van een auto met een verbrandingsmotor. Hierdoor is er veel minder onderhoud nodig. De consument voelt dit uiteindelijk in de portemonnee. Het opladen van een elektrische auto is tevens een stuk goedkoper. Een volle tank kost een paar euro waarmee weer 100 tot wel 500 kilometer gereden kan worden (afhankelijk van het model).

Natuurlijk steunt de overheid elektrisch vervoer. Zo zijn elektrische auto's vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en BPM. Ook zakelijk zijn er diverse voordelen voor elektrische voertuigen.

Wat zijn de nadelen van een elektrische auto?

Echte nadelen heeft een elektrische auto eigenlijk niet. Veel nadelen zitten voornamelijk bij de mensen tussen de oren en zijn ontstaan a.g.v. een stuk onwetendheid. Maar de elektrische auto is nog niet voor iedereen het meest ideale vervoersmiddel. Een van de grootste beperkingen van de gemiddelde elektrische auto is het bereik. Voor m.n. zakelijke rijders kan een elektrische auto hierdoor nog niet aantrekkelijk zijn. Gemiddeld ligt het bereik op 150-200 kilometer. Bij de duurdere versies loopt dit bereik al op tot 400-500 km.  Voor het overgrote deel van de Nederlanders hoeft dit geen nadeel te zijn. De gemiddelde Nederlander maakt namelijk maar 38 km per dag met de auto. Een mooi alternatief voor de zakelijke rijder die veel kilometers maakt, is een Hybride variant. Een combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor waardoor de actieradius enorm toeneemt.

Ook wordt de laadduur door berijders als nadelig ervaren. Aan een huis-tuin en keuken stopcontact duurt het laden i.d.d. lang. Dit kan opgevangen worden door 's nachts te laden als het voertuig niet wordt gebruikt. In de ochtend staat de auto dan klaar met een volle accupack. Daar komt overigens de komende jaren nog veel verandering in. Op diverse plekken in Nederland komen 'snellaadpalen' waar een elektrische auto binnen twintig minuten tot 80 procent kan worden bijgeladen. Tevens komen er steeds meer laadvoorzieningen op parkeerplaatsen, bedrijventerreinen en in winkelcentra. De elektrische auto's kunnen dan tussentijds bijgeladen worden zonder dat de berijder er hinder van ondervindt. 

Een elektrische auto is helaas in aanschaf nog duurder dan een auto met een reguliere verbrandingsmotor. Het duurste onderdeel is de batterij.  Zodra de productie van elektrische auto's opgeschaald worden en fabrikanten technieken met elkaar gaan delen, wordt verwacht dat ook de kosten van de auto en de accupakketten zullen dalen. Nissan is overigens één van de eerste merken die met een volledig elektrische auto ( de Leaf ) op de markt is gekomen die in een betaalbaar middensegment ligt. Maar veel automerken volgen de komende jaren en het aanbod van volledig elektrische en hybride auto's zal alleen maar gaan toenemen. 

Tevens zien we bij veel merken die elektrische auto's aanbieden de mogelijkheid om het batterijpakket te huren. Je koopt dan als het ware alleen de carrosserie met de elektromotor. Deze wordt door het ontbreken van de batterij een stuk betaalbaarder. Voor het gebruik van de batterij betaal je maandelijks een klein bedrag aan huur. Je loopt bovendien geen risico over het batterijpakket. 

Hoe werkt het opladen van een elektrische auto?

Een elektrische auto kan op diverse manieren worden opgeladen. De eerste manier is via een stopcontact, thuis in de garage of op de oprit. Daarnaast is het mogelijk om via een publieke laadpaal op te laden. Ten slotte is het mogelijk om gebruik te maken van een 'snellaadpaal'.

Thuisladen is de meest makkelijke manier. Het idee van elektrisch rijden en thuisladen is dat de bestuurder overdag rijdt en 's nachts de auto gaat opladen. Hierdoor kan er niet alleen gebruikt worden gemaakt van nachtstroom, maar heeft de auto ook voldoende tijd om volledig volgeladen te worden.

De derde optie is een 'snellaadpaal'. Een snellaadpaal is een laadpaal met een vermogen van ongeveer 50 kiloWatt. Hiermee kan een elektrische auto voor de consumentenmarkt als de Nissan Leaf in twintig minuten tot 80% worden opgeladen. Des te meer snellaadpalen er geïnstalleerd worden, des te meer elektrische kilometers er gemaakt kunnen worden. Op dit moment zien we steeds meer snellaadpalen verschijnen langs de autosnelweg. Waardoor het m.n. voor de zakelijke berijders steeds makkelijker wordt om ook lange afstanden te overbruggen.